اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دیمین هرست پنجاه ساله شد

 

 

هفتم ژوئن سال 2015 دیمین هرست؛ یکی از مشهورترین هنرمندان تجسمی حال حاضر جهان پنجاه ساله شد.

 

دیمین هرست معروفترین عضو گروه هنرمندان جوان بریتانیایی محسوب می‌گردد. دیگر اعضای مطرح این گروه عبارتند از سارا لوکاس، برادران چپمن و تریسی امین. هرست تنها چند سال پس از فارغ التحصیلی از کالج گلداسمیت رسوا ترین و جنجالی ترین هنرمند نسل خود در انگلستان لقب گرفت. مشهورترین آثار وی مجموعه‌ای از حیوانات مرده (شامل کوسه، گوسفند و گاو) می‌باشند که درون مادهٔ شیمیایی فرمالدهید نگهداری می‌شوند. در واقع مرگ همان مضمونی است که هرست همواره تلاش داشته است مومنانه تصویرش کند. 


در سال 2007 دیمین هرست اثری با نام به عشق خدا ساخت که به‌عنوان گران‌قمیت‌ترین اثر متعلق به یک هنرمند زنده شناخته می‌شود و بهای آن پنجاه میلیون پوند برآورد شده‌است. به عشق خدا قالبی پلاتینی از جمجمهٔ یک انسان قرن هجدهمی است که با هشت هزار و ششصد و یک قطعه الماس، به ارزش تقریبی چهارده میلیون پوند، به‌طور کامل پوشانده شده‌است.

 

گالری تیت مدرن لندن که از معتبرترین مراکز هنری جهان محسوب می شود، نمایشگاه بزرگی از آثار دیمین هرست را در سال، 2008 در معرض دید عموم قرار داد. نمایشگاه تیت مدرن که دربردارنده بیش از هفتاد اثر هرست است، تقریباً غالب آثار شناخته شده او از کوسه و گاو و گوسفند داخل آکواریوم تا قفسه های دارو و پروانه ها را در برمی گیرد. تنها اثری که شاید بهترین کار او هم هست و متاسفانه در این نمایشگاه حضور ندارد(و تنها به شکل کوچک تر آن از سال 1991 اکتفا شده)، یکی از آخرین آثارش است که چندی پیش در نمایشگاه مجسمه سازان بریتانیایی در رویال آکادمی به نمایش گذاشته شد و در آن اتاقی بعد از یک میهمانی، مملو از گوشت و بازمانده های غذا و هزاران مگس زنده در داخل آن بازسازی شده بود که حس تعفن زندگی را (که هرست غالباً به دنبال نمایش آن است) با مخاطب قسمت می کرد.

 


هرست که از ظرفشویی در یک رستوران در لیدز کارش را شروع کرده، می‌گوید: «خیلی از مردم رویاها و خواسته‌هایی دارند که به آن نمی‌رسند. من بعد از تمام شدن تحصیلات هنری ام توانستم نمایشگاهی در گالری ساچی داشته باشم و این جادویی بود، و حالا نمایشگاهی در تیت دارم. آدم خیلی خوش شانسی هستم.»

 

سایت آکادمی هنر در سالروز تولد این هنرمند یکی از مطالب پیشین‌اش در باب تحلیل آثار هرست را دوباره منتشر می‌کند. برای خواندن این نوشته اینجا کلیک کنید. 

 

 

 
درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما