اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه نقاشی‌های الکس کانِوسکی در سن‌فرانسیسکو

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، گالری دالبی چادویک از برپایی نمایشگاهی از کارهای اخیر الکس کانِوسکی خبر داد. آثار کانوسکی واجد ویژگیهایی هستند که موجب می‌شود به نظر برسد در فضای باز نقاشی شده‌اند؛ حتی نقاشی‌هایی که فضاهای داخلی را ترسیم ‌می‌کنند. صرفنظر از اینکه چه صحنهای نشان داده میشود، طوفانی درون هر کار جریان دارد.


در کارها، تندبادهای شدید ضربات قلم را رها می‌سازند و اشکال را به اطراف حرکت می‌دهند؛ پیکره‌ها تکثیر، ظاهر و غایب می‌شوند؛ پرسپکتیو تغییر می‌کند و اتاقها دگرگون می‌گردند؛ آب، آسمان و شاخ و برگ درختان در حرکت دائمی هستند؛ فضاهای منفی، مثبت می‌شوند و فضاهای مثبت، منفی. این پویایی در درجهی اول مولود اشتیاق هنرمند به ضربات قلم اکسپرسیونیستی و تعدیلات رنگی است. در کنار این عناصر ساختاری، انتخاب موضوعاتی که غالبا در اسطوره، تاریخ و قصه‌ها ریشه دارند، به کارها تحرک می‌بخشد. بیشتر نقاشی‌های جدید کانوسکی، یا در طبیعت جریان دارند یا به نحوی از آن متاثرند. برای مثال در کار «آر. اِل. در منظره» (۲۰۱۴)، پارچ‌های روی پای یک پیکره دیده می‌شود. او آنجا هست، اما نیست. ما دست راست او، زانوها و ران‌هایش را می‌بینم، اما قسمت بالای بدن با چیزی که به نظر می‌رسد شاخ و برگ سبز درختان باشد قطع شده است، در حالی که قسمت پایین پیکره نیز با ماده‌ی نامشخصی درآمیخته است. اگرچه شکل بدن او منکسر است اما مخاطب هنوز هم می‌تواند حضورش را به صورت کامل احساس کند.


الکس کانوسکی در ۱۹۶۳ در روسیه به دنیا آمده و در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا تحصیل نموده است. او جوایز متعددی را دریافت نموده و در نمایشگاههای زیادی در امریکای شمالی و اروپا شرکت داشته است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما