اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرتره‌ی لئوناردو داوینچی در کالج ویلیام و ماری

به تازگی پرتره‌ای از لئوناردو داوینچی که دومین نسخه‌‍ی موجود در دنیا است، نه در لوور یا مت بلکه در موزه‌ی هنرهای ماسکارل در کالج ویلیام و ماری در ویلیامزبرگ ویرجینیا به نمایش گذاشته شده است. این پرتره 5 سال پیش، و در میان دست‌نوشته‌هایی با نام «پرواز پرندگان» کشف شد. پرواز پرندگان یکی از بیست مجموعه‌ی باقیمانده از داوینچی است که شامل متن و 18 طرح از پرندگان است. این پرتره با استفاده از گچ قرمز چهره‌ای عبوس از داوینچی را در سن 53 سالگی به تصویر می‌کشید.


تمرکز اصلی این شو بر یکی از دغدغه‌های اصلی داوینچی یعنی نبرد مابین زشتی و زیبایی است. در این نمایشگاه بیست اثر از این نقاش برجسته شامل «باکره‌ی صخره‌ها» به همراه یک پرتره و هشت اثر از رقیب تاریخی او یعنی میکل‌آنژ در معرض دید عموم قرار گرفته است. برگزاری چنین نمایشگاهی بدان معنا است که موزه‌های ایتالیا تا چه میزان اندوخته‌ی دانش و سطح علمی این کالج را باور دارند و بدان احترام می‌گذارند. به گزارش واشنگتن‌پست این آثار از راه دریا با همراهی محافظان مسلح و در نهایت امنیت از ایتالیا راهی ویرجینیا شده‌اند. دیگر پرتره‌ی داوینچی که با گچ قرمز کشیده شده است، «پرتره از مرد سالخورده» نام دارد، که در دوران هیتلر از دسترس نازی‌ها به شدت محافظت می‌شد. افسانه‌ای در مورد این نقاشی وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس بدان زل بزند به قدرت خارق‌العاده‌ای دست می‌یابد.


نمایشگاه آثار این هنرمند با نام «لئوناردو داوینچی و ایده‌ی زیبایی» از 25ام فوریه تا 5 آوریل در موزه‌ی ماسکارل کالج ویلیام و ماری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. این نمایشگاه همچنین از 15ام آوریل تا 14 ژوئن در موزه‌ی هنرهای زیبای بوستون میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما