اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آیا زنی که در نقاشی آبرنگ متعلق به روم باستان دیده می‌شود، کشیش است؟

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، با توجه به مضامین نقاشی‌های کشف شده در قدیمی‌ترین قبرستان مسیحی روم و آن‌چه که در هنر باستان به تصویر کشیده شده است، احتمال آن می‌رود که زمانی کشیش زن نیز وجود داشته است. محققان مدت مدیدی است که بر سر معنای نقاشی “FracitoPanis” (شکستن نان) اختلاف نظر دارند. به نظر می‌رسد این نقاشی، نوعی آیین عشای ربانی را نشان می‌دهد. در این مراسم هفت نفر دور یک میز نشسته‌اند و یک نفر در حال تقسیم نان است.


نیکولا دنزی لوئیز، استاد پژوهش‌های مذهبی در دانشگاه براون رود آیلند به آرت نت می‌گوید:« طبق خوانش قدیمی این اثر، اگر این شخص در حال تقسیم نان باشد، در نتیجه مرد است چراکه یک زن نمی تواند آیین عشای ربانی را برگزار و نان تقسیم کند.»


دنزی لوئیز ادعا می‌کند که یک نفر مقداری از نقوش و رنگ‌های صورت را پاک کرده است تا نقاشی تیره‌تر به نظر برسد، گویی که فرد ریش دارد. بسیاری از محققین امروزی نیز با به اشتراک گذاشتن فرضیه‌ی او، بر این باورند که این افراد لباس زنانه به تن دارند، خصوصاً شخصی که در وسط قرار گرفته و حجاب دارد. اما به نظر لوئیز این اثر، یک مراسم عشای ربانی نیست و این نوع خوانش به منزله‌ی تغییر تاریخ کلیسای کاتولیک است. او در توضیحات خود، دلیل احتمالی این اشتباه را ذکر کرده و می‌گوید:« کشیشانی که در قرن نوزدهم این نقاشی را پیدا کرده‌اند، با دیدن غذا این گونه برداشت کرده‌اند که این تصویر مربوط به آیین عشای ربانی است.» وی در ادامه می‌گوید:« این تصویر قطعاً یک زن را در کلیسا نشان می‌دهد اما هیچ مدرکی مبنی بر کشیش بودن او وجود ندارد. او می‌تواند زنی باشد که در حال برگزاری یک مراسم مذهبی برای مسیحیان و مشرکان است.»


حتی اگر زنی که در این تصویر مشاهده می‌شود، یک کشیش نباشد، فردی است که نقش فعالی را در اجرای مراسم مذهبی و آن هم در سال‌های نخستین کلیسا بر عهده دارد. رابین جنسن، استاد تاریخ هنر مسیحی در دانشگاه واندربیلت نشویل به بی‌بی‌سی می‌گوید:« فکر نمی‌کنم کسی بتواند با قاطعیت حضور یک زن را به عنوان خادم کلیسا، حداقل تا قرن چهارم، زیر سؤال ببرد.»


بسیاری بر این باورند که این نقاشی آبرنگ متعلق به قرن سوم است و مریم باکره را به تصویر می‌کشد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما