اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش عمومی سلف‌پرتره‌ی جنجالی ون‌دایک پس از سال‌ها

 

سلف‌پرتره‌ای که نگارش آن از سوی شخص آنتونی ون دایک؛ نقاش سبک باروک، سال‌ها مورد ابهام مجامع هنری واقع شده بود، بالاخره پس از پذیرفته شدن به عنوان اثری وزین از این نقاش برای نمایش داده شدن به انیستیتوی هنری مینه‌پولیس شهر مینه‌سوتا انتقال یافت. به گزارش آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، در سال 2005 الیور میلر مورخ هنر ادعا کرده بود که احتمالا این تابلو نمی‌تواند اثر خودِ ون دایک باشد بلکه یک کپی بسیار هوشمندانه از آن است.

در طی سال‌های اخیر همواره این اثر نه به عنوان اثری از شخص ون دایک که تحت عنوان کپی‌ای از سلف‌پرتره‌ی مفقود شده‌ی ون دایک به مزایده گذاشته شده است. این در حالی هم هست که این شاهکار حتی تحت عنوان کپی نیز همواره قیمت بالایی در حراجی‌های معتبر داشته است. گو اینکه کلکسیون‌داران مشهور همواره علیرغم شایعه‌ی جعلی بودن این سلف‌پرتره، ایمان داشته‌اند که در نهایت اثری اصیل را با قیمتی تقریباً معقول به چنگ آورده‌اند.


به نقل از آرت نت، آخرین مالک این اثر شخص مجهول‌الهویه‌ای بوده است که پس از تصاحب آن با صرف کردن هزینه‌ای هنگفت سعی در ترمیم و بهبود بافت‌های رنگی از بین رفته‌ی نقاشی نموده است. اخیراً آزمایش‌های X-Ray ثابت کرده است که این اثر در حدود همان سال‌هایی به تصویر کشیده شده است که ون دایک در اوج شهرت می‌زیسته است. این اثر از این نظر اهمیت دارد که نقاش را در حالتی نشان می‌دهد که او ترجیح می‌داده است تا آن گونه به خاطر آورده شود. به عبارتی دیگر در این اثر گونه‌ای از خودخواهی و آرزومندی شخص مولف به چشم می‌خورد. تمنای جاودانگی در بهترین صورت آن.


قرار است که این اثر تا سال 2017 در انیستیتوی مینه‌پولیس شهر مینه‌سوتا در معرض نمایش عموم مردم باشد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما