اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری در نگارخانه لاله

 

نگارخانه لاله به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری را برگزار می نماید.

 
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، این نمایشگاه ضمن توجه به جايگاه شاهنامه در فرهنگ حماسي و ملي ايران و با هدف زنده نگهداشتن اين اثر فارسي از منظر هنرهاي تجسمي برنامه ریزی شده و سعي در بازخواني تمثيل ها و قابليت هاي بصري آن داشته است.

نگارخانه لاله در سالهاي اخير بستري براي ارائه آثار هنرمندان مرتبط با اين موضوع فراهم و در قالب نمايشگاه هاي سالانه شاهنامه نگاري ساماندهي نموده است و نمايش پيش رو، پنجمين دوره اين رويداد ارزشمند است. در گردآوري آثار، تنوع نگاه 23 هنرمند پیشکسوت و جوان به این موضوع در قالب آثار نقاشي، مجسمه و ديجيتال آرت مورد نظر بوده است.

 

هنرمندان شرکت کننده:

 

فرح اصولي ، رضا افسري، رضا بانگيز، مهدي حسيني، جمشيد حقيقت شناس، سعيد خضايي ، فرشيد داودي ، پژمان رحيمي زاده، پيمان رحيمي زاده، عربعلي شروه، طاهر شيخ الحکمايي، بهزاد شيشه گران، ترانه صادقيان ،کيوان عسگري ،يعقوب عمامه پيچ ، حميد فام ، نيلوفر قادري نژاد ، مرضيه قره داغي ، بهنام کامراني، ايرج محمدي ، جعفر نجيبي ،علي ندايي، رضا هدايت.

پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری روز جمعه 24 اردیبهشت 95 با حضور هنرمندان و علاقه مندان از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه لاله گشایش خواهد یافت. و برای بازدید تا 5 خرداد از ساعت 9تا13-14 تا 19 ادامه خواهد داشت. نشانی: تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله. تلفن:88960492

آثار ادبي از ديرباز نقشي ويژه در الهام بخشي به هنرمندان عرصه تجسمي داشته و همگامي ادبيات و نقاشي به صورت مجموعه آثار هنري گرانبها در تاريخ فرهنگ ايران زمين آشکار است. در اين ميان شاهنامه شاهکار بزرگ حماسه سراي ايراني، حکيم ابوالقاسم فردوسي جايگاه خاصي داشته و روايت هاي تصويري متنوعي همچون شاهنامه هاي مصور، خيالي نگاري ها ، چاپ هاي سنگي و ... از دوره های مختلف هنر ایران به جاي مانده است. نشانه ها و نمادهاي شاهنامه در قامت اسطوره ها و حماسه ها ظاهر شده و اين اثر فرهنگي را به صحنه ي رويارويي نيروهاي خير شر بدل ساخته است که اين عناصر در جريان هنرتاريخي، و شکل گيري مدرنيسم تا جريان هنر معاصر، برخي هنرمندان را وا داشته تا با نگاهي به شاهنامه و هم پروازی با آن، منظر بصري جديدي ارائه نمايند.

اميد که تداوم نمایشگاه هایی از اين دست، فرصتي براي توجه و دوباره خواني شاهنامه فراهم نموده و در انتقال اين اثر جاودانه به نسل هاي آينده نقشي داشته باشد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما