جزیرهی شاتر، فرید و از ما بهترون
- توضیحات
- دسته: یادداشت سینمای ایران
- منتشر شده در 1389-06-30 10:46
احسان روزنامه نگاری است با گرایشهای روشنفکرانه که تاکنون هر چه نوشته مورد توجه مردم قرار نگرفته است. تا اینکه بر خلاف معمول، گزارشهایی عامهپسند درباره رمالی مینویسد. انتشار این گزارشها گرچه احسان را به عنوان روزنامه نگار موفق سر زبانها میاندازد، اما به تدریج او را دچار دردسرهای عجیب و غریبی میکند.
آنچه ما در از ما بهترون میبینیم همانند آنچه در هم خانه دیدیم معضل اجتماعی است که گروه زیادی را درگیر خود کرده است. اگر نگاهی به کارنامه کاری مهرداد فرید داشته باشیم متوجه میشویم کارگردانی است که سعی میکند حرفهای جدی را در قالبی کمدی مطرح کند(هم خانه و از ما بهترون) آنچه بسیاری از کارگردانان فیلمهای سخیف سینمای کشورمان با اسم ساخت فیلم کمدی مطرح میکنند و نتیجه نمیگیرند .
بزرگترین مشکل از ما بهترون از همین جا آغاز میشود که آیا در بیان معضلی که معرفی میکند موفق بوده است یا نه. اولین مسئله ای که پس از دیدن فیلم در ذهن مخاطب سؤال برمیانگیزد شناسایی نوع گونه و ژانری است که فیلم در آن ساخته شده است.
از ما بهترون نه کمدی اجتماعی است نه کمدی سیاسی نه کمدی ترسناک ( فیلم قبل از اکران توسط کارگردان کمدی ترسناک معرفی شده) و نه هیچ کمدی دیگری. بهترین ژانری که میتوان برای فیلم معرفی کرد فانتزی است نه به معنای صرف فانتزی بلکه به این معنا که خودش هم سردرگم است که چه میخواهد بگوید.
استفاده از بازیگرانی که شناخته شده در فیلم های کمدی هستند، تبلیغات محیطی پیرامون فیلم، کنایههای سیاسی که در فیلم وجود دارد، سکانسهایی که سعی شده نشانههایی از هراس را ایجاد کند، وجود درگیری در فیلم و جناحی شدنش برای مخاطب و تضادهای بسیار دیگر دلایلی هستند برای فانتزی شدن از ما بهترون. تا جایی که حتی اسم فیلمها نشانهای از این تضاد را به ما نشان میدهد.
چیزی که بیش از هر چیز در فیلم خودنمایی میکند و موجبات فانتزی شدن را بیش از حد محیا میکند استفاده از نمادگرایی است . قفس و زندانی شدن پشت میلههای آن، روزنامه نگار بودن شخصیت اصلی، سایه های بزرگ در برابر کوچکی اندازهی قامت احسان (شخصیت روزنامه نگار) ، خانهی خالی از وسایل زندگی، فرار خبرنگار از مملکت، دریا و قاچاق پرنده و انسان و ... می تواند نشانه گذاریهایی باشد در رساندن مفاهیم خاص در قالب کمدی که مستلزم استفاده در جایگاهی مناسب و در شرایطی مطلوب در فیلم هستند، که نمی بینیم.
استفادهی مناسب از این نمادها یکی دیگر از ابزارهایی بوده که کارگردان برای هرچه بهتر شدن فیلمش در دست داشته و با استفادهی نامناسب از آن باعث لطمه زدن به فیلم شده است تا کمک به آن.
لیست بازیگران فیلم یکی دیگر از مباحث سؤال برانگیز است. حضور الناز شاکردوست به عنوان مانکن در طول فیلم با کلاهها و لباسهای رنگی و متنوع در حالی که به نظر میرسد در خانوادهای متعصب بزرگ شده است (ارجاع به بیرون کردن احسان از خانه به خاطر مجرد بودنش)، حضور بهنوش بختیاری در نقشی بدون دیالوگ و به صرف شکلک در آوردن و استفاده از میمیک صورت و ... برای آن انتخاب شده و رضا عطاران که هر چند سعی کند جدی باشد باز هم رفتار و حرکات کمدی خودش را همراه دارد و نمی تواند جدیت روزنامه نگاری اجتماعی را به نمایش بگذارد.
شباهتهایی هم بین فیلم از ما بهترون و جزیره شاتر (اسکورسیزی) وجود دارد. لحظاتی که احسان به اطرافیانش شک میکند، که چیز خورش کردهاند و همه دست به دست هم دادهاند که او را دیوانه کنند، حتی شک کردنش به دستیارش و اعتماد کردن مجدد به او. کشتی و قایق که توسط دریا قسط فرار کردن با آن را دارد و توهمات ذهنی که به او دست میدهد در دیدن همسرش و همزادهای خودش ، همه و همه چیزهایی است که در فیلم جزیره ی شاتر به بهترین شکل شاهدشان بودهایم .
دیدگاهها
خط رهایی صفحه ای است که سبک خاصی در نگارش را
مرور می نماید و به طور مشخص تری در زمینه سینما
می نگارد. با حضورتان وبیان دیدگاه ونیز پیوند این نام
فرخنده مان گردانید.