وقتی درام منزلتی تازه مییابد: Sucker Punch ساخته زاک اشنایدر
- توضیحات
- نوشته شده توسط دکتر مجید رحیمی جعفری
- دسته: تحلیل سینمای آمریکا
- منتشر شده در 1390-04-05 20:47
سرآغاز: «در مقاله «منطق game و film در شاهزاده پارسی» از نوعی درام به نام «درام تعاملی»
صحبت کردم که چگونه بر مبنای دخالت رایانه در الگوی روایتی نوع جدیدی از درام شکل گرفته که دخالت مخاطب در آن بیش از پیش شده است. انواع بینارسانه در دلالتهای متن game و film را بر شمرده و تحلیل کردم حال با فیلمی روبرو شدم که با استفاده از قواعد کلاسیک روایتگری game و قواعد مدرن درام؛ تعاملی جدید را شکل داده است.»
ضربه ناگهانی Sucker Punch ساخته زاک اشنایدر را میتوان بهترین فیلم پنج ماه نخست سال 2011 دانست که بر پرده رفته است. اشنایدر که در سبک فیلمسازی بسیار تحت تأثیر رابرت رودریگز میباشد تا به حال نشان داده کارگردان و نویسنده بسیار خوش ذوقی است. ابتدا با طرح اصلی فیلم شروع میکنیم تا اگر مخاطب فضای چندلایه فیلم را درنیافته بهتر درکش کند.
دختری به نام «بِیبی دال» با بازی امیلی براونینگ که معصومیتی خفته در صورتش دیده میشود مادرش را از دست میدهد. ناپدریش (ژرارد پلانکت) که با او و خواهرش بدرفتاری میکرده پس از فوت مادرشان وصیتنامه او را مییابد و متوجه میشود تمام دارایی را به دو دخترش بخشیده است و با عصبانیت تمام خواهر بیبی دال را میکشد و قتل او را بر گردن بیبی میاندازد. بیبی به آسایشگاه روانیها برده میشود و ناپدری مشخصات دیوانهواری از او ترسیم کرده و با دادن رشوه به یکی از پرستارها بلو جونز (اسکار ایساک) سعی میکند ظرف پنج روز عمل لازم بر مغزش صورت گیرد. پرستار قول میدهد که هر چه سریعتر امضای دکتر ورا گورسکی (کارلا گوگینو) را جعل کند.
در هنگام ورود بیبی به آسایشگاه صحبت از اجرای یک نمایش است، نمایشی که تنها سوئیتی پی (ابی کورنیش) بازیگر آن است. در لحظه، ذهن بیبی همه چیز را در کنار هم طور دیگری تجسم میکند. او یتیم شده و به یک یتیمخانه آمده، افراد کنار دستش روانی نیستند بلکه یتیم هستند و همه چیز زینت مییابد. صحنه نمایش، آماده پرفرمانسی میشود که ناپدری و بلو برای او چیدهاند، اما بازیگرش او نیست؛ بلکه سوئیتی پی تک بازیگر آسایشگاه نقشش را ایفا میکند. آنها سعی بر نفی تکانه بر مغز را دارند پس چند روز وقت مییابند تا نشان دهند رقصندههای ماهری هستند و بهتر است به جای یک نمایش دیوانهوار برای حضار که اغلب متمولین شهر هستند نمایش رقص اجرا کنند. در این بین بیبی دال تصمیم به فرار میگیرد دختران دیگر هم دعوت او را اجابت میکنند و وارد یک بازی تیمی میشوند تا دیگر منطق درام از رسانه دیگر یعنی game تبعیت کند.
بیبی دال وارد دموی آغازین بازی میشود شخصی که قرار است او را از هیبت یک دختر معصوم خارج و دختری افسارگسیخته کند؛ به او راه یافتن شهامت را نشان میدهد. او اسلحههای مختلف را برای شروع بازی با خود بر میدارد تا توان خود را ارزیابی و یک تیم برای لِولهای بعدی انتخاب کند. بیبی با بستن چشمانش وارد رویا شده و استحاله مییابد. دختران او را میپذیرند و به نقشهاش گوش میدهند. نقشه راه فرار: فندک برای آتش راه انداختن، چاقو برای مبارزه و بریدن کابل برقها و شاه کلید بلو برای خروج. در منطق game او باید در رفتن به خلصه در مرحله 2 با هم تیمیهایش سوئیتی پی، راکت (جینا مالونه)، بلوندی (ونسا هگنز) و امبر (جایمی چانگ) به عنوان نمایندگان بریتانیا در جنگ جهانی وارد اردوی آلمان شده و نقشه را بربایند. آنها با همکاری هم نقشه را میدزدند و یک گام به موفقیت نزدیک و وارد مرحله سوم میشوند. مرحله سه که یافتن وسیلهای آتشزا است در دنیای هیولاها میگذرد و از گردن بچه اژدها آن را باید بیابند و مادرش را بکشند. طبق مرحلههای مختلف یک بازی روند بازی رو به سخت شدن است و در هر مرحله نوع مبارزات باید حرفهای تر و مخمصهها، مهلکهتر میشوند.
در حقیقت -که البته حقیقت هم دروغ است و چیزی جز بازی نیست- فندک باید از جیب شهردار که برای دیدن رقص تک نفره بیبی آمده برداشته شود. همه چیز چه در این فضا و چه فضای بازی مانند هم طراحی شده است. آنها فندک را هم مییابند و وارد مرحله چهارم میشوند. مرحله چهار بر وفق مراد نمیگذرد و راکت را از دست میدهند اما چاقو را هم یافتهاند. پس از این مرحله دستشان رو میشود و بلو، امبر و بلوندی را میکشد تا نقشه را بیبی تک نفره اجرا کند و با کشتن بلو و نجات سوئیتی پی دو نفری فرار کنند اما در نهایت بیبی متوجه میشود این نجات برای او نبوده پس خود را برای رهایی سوئیتی پی قربانی میکند.
کل ماجرا از این قرار است که تمام این کارها در یک دنیای حقیقی رخ داده که ما در دو دنیای موازی دیگر آن بودهایم؛ دنیای یتیمخانه و دنیای بازی. وقایع مختلفی را بلو در دنیای حقیقی چیده تا بیبی دال را برای آزمایش مغزی آماده کند و در عوض بیبی دال هم آتشی به راه انداخته، به او چاقو زده و سوئینی پی را فراری داده؛ اما درست در لحظه آزمایش دکتر متوجه میشود امید به بازگشت بیبی بسیار است و آزمایش را لغو میکند. از سویی جعل امضای دکتر گورسکی هم لو میرود و بلو را بستری میکنند. در اصل بیبی دال در بازی game over نشد و توانست یک برنده لقب بگیرد و دختری که سلامت روانی داشت فراری دهد.
طی مقاله قبلی که کاملا وجه تعامل را توضیح دادم صحبت از فیلمهایی شد که اعلب تریلر و اکشن هستند و از قوانین بازی پیروی میکنند یا برخی فیلمهای رودریگز که وجه game در آن تنیده شده و گفتمان فیلمهایش شکل جدیدی از سینما به وجود آورده است. حال با Sucker Punch میتوان گفت نوع سوم و جالبی در حال شکل گرفتن است. اشنایدر سه دنیا خلق کرده: دنیایی که همه چیز اگزجره است و سعی شده از سبک بصری شهر گناه استفاده شود و درام اصلی ما را شکل داده است. دنیایی که دختر نوجوانی برای رهایی از این دنیای کابوسوار زندگی معصومانه خود را نفی کند و برای نجات حتی یک نفر هر کاری بکند. دنیای دوم دنیای دیگری است که بیبی در ذهنش در یک آن شکل میدهد تا بپذیرد چگونه باید شخصیتش متحول شود. این فضا یک فضای بیناگفتمانی است که نتایجش منجر به نجات موفق بیبی بشود؛ اما دنیای سوم گفتمانی استحالهای از کارکرد بینارسانهای است. دنیایی که در عین تحول همان است و با اینکه خودش است دگرگون شده است. همه چیز یک منطق را دارد و تنها وضعیت دو رسانه است که وارد تعامل شده است.
اشنایدر توانسته در ساخت چنین درام متمایزی تا حد قابل قبولی موفق عمل کند و به عنوان اولین تجربه در این راه نوع جدیدی از درام را رو در روی ما قرار دهد. لازم به اشاره میدانم که دو تیتراز آغازین و پایانی فیلم هم در کنار موارد ذکر شده بسیار قابل تأمل است. سینما همچنان راههای جدیدی را برای ظهور فرمهای مختلف تجربه میکند و از نظریهپردازان پیشی میگیرد تا اینکه با ظهور چنین فیلمهای ما به عنوان پژوهشگر راهی نو برای تفسیر آنها پیدا کنیم.
امتیاز از 10 (8.2)
دیدگاهها
در کل از فیلمای این سبکی خوشم میاد و کلا باید مثه کارگردان فکر کنی تا بشه نقدش کرد
هر کس سلیقه ای داره ولی شما تنها کسی هستی که دیدم که این فیلم رو دوست داشته و همچین رتبه ای بهش داده .
به نظر من فیلم ضعیفی بود .
نقد شما هم در موردش خوب بود
sucker punch: to hit someone very quickly when they do not expect to be hit
فیلم رو هم که ببینید متوجه همین معنی می شید.
موفق باشید
http://www.ldoceonline.com/noresult/?q=sucker%20punch
شما ادرسشو میدین؟
sucker punch یک ترکیب است و نباید جدا معنی کنیدش خیلی از مشکلات ترجمه در جدا ترجمه کردن ترکیب ها است از دیکشنری لانگمن استفاده کنید و این ترکیب را یک جا وارد کنید و معنی آن همین ضربه ناگهانی است.
هر معنی داشته باشد ضربه ناگهانی نیست!
ساکر: یعنی مکنده، طفل شیر خوار...
پانچ:مشت
حیف من فیلمو ندیدم وگرنه میگفتم چی ترجمه کنی