اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...
راضیه مهدی‌زاده

راضیه مهدی‌زاده

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سمت در آکادمی هنر: دبیر فیلموسوفی

سوابقتحصیلی: دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات سینما دانشگاه هنر تهران / کارشناسی فلسفه محض دانشگاه تهران

فعالیت ها: پژوهشگر سینما، نویسنده، سردبیر مجله سیاه و سفید، سردبیر و هیئت تحریریه سایت سینمایی سینما-چشم.

همکاری با نشریات فیروزه، مرور، آفتاب، آدم برفی ها، آکادمی علمی-تخیلی،روان شناسی هنر،روزنامه های شرق و اعتماد و...

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (2 رای)

 

 

 

هایکو

چه اسفندها دود کردیم
برای تو ای روز اردیبهشتی
که گفتند این روزها می رسی
از همین راه...


-    موجز بودن:
هایکو در سه مصرع و 17هجا خود را میان سادگی و کودک وارگی مطرح کرد. رسالت هایکو به عنوان نوعی از شعر ژاپن، بیان جزییات در کوتاه‌ترین فرصت زمانی و با واژه هایی اندک است. تکرار جزئیات در هایکو مدنظر نیست؛ بلکه هایکو،دیدن است از نوعی دیگر، تنبه‌ای است در کوتاه‌ترین زمان،جرقه‌ای است برای داستانی بلند و شعری گشاده.

ادامه مطلب هایکو می‌توانست یک فیلم کوتاه باشد...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.25 (2 رای)

 

امانوئل ریوا

باز و بسته شدن درها و پنجره ها ورود به ساحت عشق است و زندگی...

جغرافیای فیلم از میان درها و فضای افقی خانه خود را به بیننده می‌نمایاند. در اولین برخورد با ورود مامور آتش نشانی، پیانوی بزرگی دیده می‌شود که یادآور دوران باشکوه دو معلم پیانوی پیر و ورود به رابطه و داستان عشق میان آن‌هاست.

ادامه مطلب زندگی زیباست اما طولانی... / یادداشتی بر عشق اثر میشاییل هانکه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.50 (2 رای)

 

جیمز کامرون آواتار

چكيده :

در اين مقاله سعي مي شود اصولي چون تعريف واقعيت و حقيقت را در پديده ي نويني به نام سينماي ديجيتال بررسي كنيم و اينكه آيا در اين سينما مانند سينماي كلاسيك و سينما قبل از ورود به عرصه‌ي ديجيتال و تصاوير رايانه‌اي، معيارهاي واقع‌گرايانه و گرايش به نشان دادن عينيت و جهان و طبيعت رعايت مي‌شود يا خير. در ابتدا بررسي مي كنيم سينماي ديجيتال چيست و داراي چه معيارهايي ست؟

ادامه مطلب واقعیت یا حقیقت در سینمای دیجیتال
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

 

 

 

-تقابل‌های فیلم و فلسفه:philosophy and film

سینما پدیده‌ای است که با روح و تفکر و اوقات فراغت انسان سر وکار دارد. در این میان علوم دیگری مانند ادبیات، نقاشی، فلسفه و... با سینما پیوند برقرار می‌کنند. در رابطه با ارتباط فلسفه و سینما معمولا حالت افراط و تفریط پیش می‌آید. حالت افراطیِ فهمِ این رابطه این است که فلسفه را مدرس سینما دانسته و با بی‌تفاوتی نسبت به ماهیت زیبایی‌شناختی سینما، خواهان نگاه تام و تمام فلسفه بر اجرای صوتی و تصویری سینما شویم. برخلاف این روش در وجه تفریطی، فلسفه، مزاحمی پرحرف و بی‌خاصیت قلمداد می‌شودکه باید از ماهیت خود فاصله گرفته و به سینما برود و یاد بگیرد. در این میان نگاه معقول، نگاهی است که بر تعامل و دیالکتیک دو حوزه معرفتی استوار است.

ادامه مطلب مثل فیلم... مثل فلسفه

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما