روایتی انسانی از زندگیهای موازی / نگاهی به فیلم آینههای روبرو
- توضیحات
- نوشته شده توسط سید محمد صدرالغروی
- دسته: یادداشت سینمای ایران
- منتشر شده در 1391-11-07 21:42
فیلم آینههای روبرو ساختهی نگار آذربایجانی با تهیه کنندگی فرشته طائرپور که اکران آن در سینمای سپیده به صورت نیم بها ادامه دارد،
در بیش از شصت جشنواره مختلف جهانی حضور داشته و نزدیک به بیست جایزه از جشنوارههای مختلف بینالمللی دریافت کرده است؛از جمله میتوان به دو جایزه از جشنواره آتلانتا، جایزه بهترین فیلم اول جشنواره فیلم فیلادلفیا، جایزه بهترین فیلم داستانی از جشنواره واشنگتن، جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره سیاتل و جایزه بهترین فیلم بلند از داوران فریم لاین در سانفرانسیسکو اشاره کرد.
خلاصه داستان فیلم بر این بنیان قرار گرفته است که رعنا (غزل شاکری) و آدینه (شایسته ایرانی) از دو موقعیت متفاوت طبقاتی و به تبع آن فرهنگی و اجتماعی، بر اثر حادثهای با هم مواجه میشوند. رعنا زنی سنتی است که به دلیل زندانی شدن همسرش صادق (صابر ابر) و به خاطر نیاز مالی مخفیانه مسافرکشی میکند با آدینه به عنوان انسانی ترنس سکسشوال که پدرش قصد دارد او را وادار به ازدواج کند و از خانه خود فرار کرده روبهرو میشود. همراهی این دو شخصیت، طرح فیلمنامه آینههای روبرو است که زندگی متفاوت آنها را به طور موازی و در امتداد هم روایت میکند.
رعنا شخصیتی است که از محدودیت خروج میکند و به مرور وارد ماجراهایی متضاد میشود و دست به انتخاب میزند. انتخابی که توسط لایههای مردسالارانه اصول خانواده سنتی از او گرفته شده است. سادگی بارز شخصیت رعنا کلید تضاد او با آدینه است. تضاد دو شخصیت اصلی فیلم با درون خود و دیگری با احساسی متقابل وانسانی همراه میشود و در این فرآیند دیالکتیکی، هرکدام به موجودی که قبلاً با آن فاصله داشتهاند نزدیک میشوند. واکنش اولیه رعنا در سکانس ماشین وقتی که به آدینه می گوید ترنس سکشوال است، با خشونت همراه بوده اما در ادامه به موازات شناخت بیش تری که نسبت به آدینه پیدا میکند، رفاقتانه است.
در فیلم حضور کاراکترهای مختلف در تاکسی و مواجهه آن ها با رعنا به عنوان بستری برای تعریف شخصیت وی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بازی بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی و صابر ابر در صحنه های کوتاه از فیلم، اثبات این نظریه است که بازی در نقشهای بسیار کوتاه، سخت بوده و بازیگری حرفه ای و توانمند را میطلبد تا در عین کوتاهی نقش، بتواند تأثیرگذار باشد. چنان که همایون ارشادی و نیما شاهرخ شاهی نیز بازیهای متفاوت و باورپذیری را در کنار مریم بوبانی، صفا آقاجانی، رابعه اسکویی و سارا بهرامی ارائه دادهاند. در عین حال نقاط مستتری در فیلم وجود دارد که به آینههای روبرو به عنوان فیلمی قابل تأمل کمک کرده است؛ مثل موسیقی فردین خلعتبری، فیلمبرداری تورج منصوری، تدوین سپیده عبدالوهاب.
فیلم آینههای روبرو در ژانر ملودرام اجتماعی قرار میگیرد و نگاهی انسانی به مقوله ترنس سکسشوالیته دارد و نگار آذربایجانی با دیدگاهی فمینیستی مشکلات زندگی دو شخصیت اصلی فیلم را به جامعه تعمیم میدهد و شکل درستی از سینمای رئالیستی و واقع گرا را تصویر میکند. در آینههای روبرو قصه فیلم که شخصیت محور است، فرم را تعریف میکند و با تیپ سازی خوب کاراکترها و دکوپاژ ساده به درک تماشاگران از مسائل مطرح شده تأثیر میگذارد و پذیرش آن توسط قشرهای مختلف اجتماعی را در بر دارد و آن ها را به اندیشیدن پیرامون موضوعی تابو شکن که هیچگاه کهنه نمیشود، وا میدارد. در کل فیلم آینههای روبرو از پس موضوعی که مطرح کرده است بر آمده و به درستی قصه خود را که منظم جلو میرود، روایت میکند.
دیدگاهها