پایان موسیقی مذهبی و آغاز موسیقی غیرمذهبی
- توضیحات
- دسته: یادداشت سایر هنرها
- منتشر شده در 1391-05-15 02:55
مهمترین فرم مذهبی که در قرون وسطی وجود داشت، فرم مِس Messe است. مس بخشی از مراسم مذهبی است که روزانه اجرا میشود و شامل سه بخش است:
Ordinarium شامل پنج بخش آوازی است که به طور روزانه خوانده میشوند.
Proprium شامل آوازهایی است که بنا به هر مناسبت و جشنی عوض میشوند.
Orationes شامل دعاها است.
در تصویر زیر دو بخش Kyrie و Gloria از یک مس آورده شده است. همانگونه که مشاهده میکنید Kyrie بسیار کوتاهتر از Gloria است. متن آن متشکل از چند جملهی کوتاه ولی با نتهای زینت بسیار زیاد است. Gloria از بخشها و جملاتی در اندازههای مختلف تشکیل شده است. نتهای زینت در آن بسیار کمتر به چشم میخورند و بسیار طولانیتر ازKyrie است.
امکان اینکه بر روی زینتهای Kyrie متن جدیدی نوشته شود وجود دارد. به این متنهای جدید Tropus میگویند.
یک Tropus مهم بر روی نتهای زینت بخش آخر Alleluja خوانده میشود. این بخش Jubilus نامیده، بر روی Jubilus متن جدیدی نگاشته و اینگونه Sequenz به عنوان یک بخش مستقل و جدید ایجاد میشود.
Sequenz در حالت کلاسیک و اولیه خود از دو بیتیهایی تشکیل میشود که هر دو بیت بر روی یک ملودی خوانده میشوند و هر دو بیتی را یک گروه کر میخواند. اندازهی بیتها میتواند متفاوت باشد.
در زیر Sequenz بسیار معروفی را که در نیمهی اول قرن 13 نوشته شده است میبینید. ملودی بیت اول Dies irae, dies illa, Solvet saeclum in favilla در بسیاری از قطعات معروف آهنگسازان به عنوان تم اصلی استفاده شده است. در زیر سه نمونه آورده شده است.
Hector Berlioz: V.Songe d'une Nuit du Sabbat (Larghetto - Allegro) - Symphonie Fantastique
Franz Liszt: Totentanz (Danse macabre)
Sergej RachmaninowSymphonische Tänze, op.45
آغاز موسیقی غیر مذهبی
ترانه سرایی غیرمذهبی در قرون وسطی در اواخر قرن یازدهم در جنوب فرانسه با خوانندگان Troubadour شروع شد. صد سال پس از آن در شمال فرانسه خوانندگان Trouvere و در مناطق آلمانی زبان خوانندگان Minnesänger این سنت را ادامه دادند. اوج این حرکت در سال 1200 و پایان آن در آخر قرن سیزدهم با پایان دورهی شوالیهها همراه بود. این نوع ترانه سرایی در میان اشرافزادگان، اعضای کلیسا و مردمی که در خدمت این دو قشر بودند رواج داشت.
خوانندگان Troubadour اشعار خود را به زبان Provenzalisch که مخصوص جنوب فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بوده است میسرودند. Troubadour و Trouvere به معنای مخترع متن و ملودی (موسیقیدانان شاعر) است.
اگر اشعار این این خوانندگان را از نظر موضوعی دسته بندی کنیم این فرم ها ایجاد می شوند:
Chanson (Kanzone, Lied) اشعار عاشقانه که بیان کننده ناکامی عاشق است.
Alba, Aube (Taglied) با پایان روز عاشق و معشوق مجبور به جدایی از هم میشدند.
Pastorale از طرف شوالیه ها برای دختران روستایی خوانده میشده است.
Chanson de Croisade(Kreuzlied) گزارش در مورد جنگهای صلیبی.
Lamentation, Planch(Trauerlied) در مراسم سوگواری اربابها خوانده میشده.
از معروفترین Troubadour- ها میتوان به اشخاص زیر اشاره کرد:
Guillaume IX (1080-1120), Jaufre Rudel (1120-1150), Bernart de Ventadorn (1150-1180), Peire Vidal, Reimbaut de Vaqueiras, Arnaut Daniel (1180-1120)
از معروفترین Trouvere - ها میتوان به اشخاص زیر اشاره کرد:
Chretien de Troyes, Richard Löwenherz (1150-1200), Gace Brule (1200-1250), Jehan Bretel, Adam de la Halle (1250-1300)
در مناطق آلمانی زبان Walther von der Vogelweideخوانندهی بسیار معروفی بود که اشعار او تا به امروز حفظ شدهاند. این سنت حتی تا قرن 18 توسط خوانندگان Meistersinger در این مناطق ادامه پیدا کرد.
فرم AAB یا Barform یا Canzone
مهمترین فرم مورد استفاده فرم AAB است. در بخش AAملودی با دو متن مختلف تکرار می شود و در بخش B ملودی جدیدی خوانده میشود.
در مثال زیر هر بخش A برای فهم بهتر به دو بخش کوچکتر a-b و بخش B به سه بخش c-d-b تقسیم شده است.
دیدگاهها