اغتشاش آرام در جدل با فضای شهری در آثار کریستو و ژان کلود
- توضیحات
- نوشته شده توسط شیرین دانشمیر
- دسته: یادداشت سایر هنرها
- منتشر شده در 1389-07-25 20:24
کریستو Christo Vladimirov Javacheff هنرمند بلغارستانی متولد سال 1935 است که هم اکنون در حدود 40 سال از دوران همکاری و مشارکت او و همسرش ژان کلود Jeanne-Claude Denat de Guillebon در اجرای پروژههای اصطلاحا "لند آرت"شان در زمینهی هنر محیطی و بستهبندی شگفت انگیزی که به انجام رساندهاند می گذرد. آثار او منحصر به یک جا و در یک مقوله و حوزهی خاص نبوده و در در اقصی نقاط دنیا و در پارک ها، ساختمان ها، و معابر و مکانهای عمومی پراکنده است و به لحاظ اندازه نیز در انواع ابعاد و اشکال طراحی و اجرا شده اند.
کریستو در آثارش با پوشاندن و پیچاندن اشیاء مختلف و مبل و صندلی، انسان و آسمان خراشهای غظیم الجثه و ماشینها و پلها و بناهای تاریخی و دشت و اقیانوس و کوهها و دشتی پوشیده با چترهای رنگین زرد و آبی به عنوان سمبلی نمادین از اتحاد شرق و غرب و نیز بازآفرینی نمادین دیوار چین، نه با آجر که این بار با دیواری بادبانی شکل از پارچهی سفید که با ناپایداری و سبکی و موقتی بودن خود در تضاد و تقابل با آن دیوارهی عظیم و پیچ در پیچ و ماندگار گوئی که آن همه عظمت و سنگینی را به سخره میگیرد...
شاید بتوان گفت که مفهوم "ابهام" معنا و حس غالب منتقل شونده در مجموعهی آثار آنها است. و این مفهوم را در اشکال و صورتهای مختلف به نمایش میگذارند و نیز این حقیقت را که «اشیاء و پدیدهها لزوما آنچه که مینمایند نیستند» و با لفاف پیچ کردن آنها فضایی وهم آلود و آشنایی زدایی شده از شیء یا مکان آشنا و بارها دیده شدهی دیروزی به بینندهی اثرشان ارائه میدهند و ماهیت شیء را در هم میریزند چه به لحاظ مادهی اولیه سازندهی آن که این بار جایش را به لفاف پارچه و پلاستیک میدهد و چه به لحاظ کاربردی آن بنا یا شیء که دیگر نه به عنوان یک ساختمان یا پل یا کلیسا که مکانی بوده و حجمهای از اشیاء و افراد را به منظور انجام پارهای از فعالیتهای تعریف شده در بر می گرفته است که این بار صرفا تحت عنوان یک «فرم» به نمایش میگذارد. فرمی با تمام پیچیدگیها و وهم آلودگی، زوایای پیدا و پنهانش و نور و تاریکیهای منتشر و فرم های اتفاقی پدید آمده در پیرامون سطوح بسته بندی شدهاش.
باور شخصی کریستو بر این است که هنر نباید صرفا محدود به گروهی مخاطب خاص و انگشت شمار و یا محبوس در پس دیوارهای موزهها و گالریها و نیز همچون کالایی قابل خرید و فروش باشد که باید به مردم امکان تجربهی زیستی و حضور در پیرامون آثار هنری پراکنده در متن بافت شهری و در خارج از نهاد موزه را داد. و در این میان تخیل و سلیقهی عمومی را به چالش کشید و پرورش داد. آثار او معمولا بصورت موقت و در طی چندین هفته و در برخی موارد به صورت دائمی و در مقیاس و ابعادی بعضا حیرت انگیز و گسترده در معرض بازدید عمومی قرار میگیرند که این موارد با اجاره یا به عبارتی امانت گرفتن زمین، سازه، و فضاهای عمومی از پلها تا بناهای تاریخی و مجسمهها و غیره صورت میگیرد...
آثار او همچون نفسی عمیق در ریههای دود آلودهی زندگی روزمرهی شهری جاری میشوند و در این میان وقفهای و فاصلهای میاندازند در این ریتم تکرار و تکرار شوندهی روزمرگیها و نیز شکلی از مداخلهاند در مسیر هر روزی و به این لحاظ میتوان آنها را صورتی از «اغتشاش آرام» و در هم ریزش نظم عبوس و سیمانی شهری دانست. چنین نیرویی هر یک از بینندگان را به حرکت در پیرامون و ارتباط با اثر هنری میکشاند اثری که جزیی از محیط و در کنار آنهاست نه چیزی جدا شده و دور از دست که ملموس و در همان محیط همیشگی است. با این تفاوت که این بار بدین نحو آشنائی زدایی گردیده است و از منظری دیگر بدان نگاه شده است.
آثار آنها در نمایشگاه و موزه هایی در آمریکا، استرالیا، اروپا و اسرائیل به چشم میخورند. و نیز در مجموعه دائمی موزه هنر مدرن، موزه هنر ویتنی آمریکا در نیویورک، گالری تیت در لندن، موزه آمستردام، گالری هنر در بوفالو قابل مشاهده هستند.
در همین رابطه مشاهده کنید:
دیدگاهها