ویژه یک سالگی «آکادمی هنر»
- توضیحات
- نوشته شده توسط تحریریه آکادمی هنر
- دسته: یادداشت تحریریه
- منتشر شده در 1390-03-18 01:07
به نام خالق زیبایی ها
دی ماه سال 1388 گروهی از فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی هنر و علوم انسانی تصمیم بر این گرفتیم تا پایگاهی را راهاندازی کنیم که اغلب دانشپژوهان هنر جای آن را خالی میدیدند. پایگاهی که در مواجهه با حوزههای مختلف هنر رویکردی علمی را مدنظر قرار دهد. متأسفانه چه در حوزه نشریات کاغذی و چه نشریات فضای سایبری، جای پایگاهی با این مشخصات که به صورت گسترده وارد تعامل با مخاطبین شود خالی بود. در سینما تنها فصلنامه فارابی با تیراژ کم وجود دارد که شاید عمده مخاطبین سینما توانایی دسترسی به آن را نداشته باشند زیرا به دلیل برخی اقدامات عجیب چند سالی این نشریه درون سازمانی میشود تا خبری بپیچد که این نشریه با وجود سرمایهگذاری دولتی دیگر منتشر نمیشود. در ادبیات هم وضع چندان متفاوت نیست نشریاتی مانند نوشتا که رویکردی تخصصی دارند چگونه عرضه میشوند؟ آیا عرضه آنها همانند نشریات علمی-پژوهشی بسیار محدود نیست؟ در حوزه تجسمی وضع کمی بهتر است زیرا به دلیل محدود بودن این حوزه در کشورمان، لااقل نشریه حرفه هنرمند در حوزه هنرهای تصویری و –به تازگی- نشریه هنر فردا توانستهاند مقبول مخاطبین در سطح قابل قبولی قرار گیرد. دغدغه برای تکتک نفراتمان وجود داشت تا پایگاهی شکل گیرد که فرهیختگان هنر به آن اطمینان و مشتاقان هنر هم برای آگاهی بیش از پیش به آن رجوع کنند.
پس از رایزنیهای مختلف با پژوهشگران و اساتید دانشگاه در خردادماه 1389 بالاخره «آکادمی هنر» با در نظر گرفتن اغلب رشتههای هنر از منظری پژوهشی، تحلیلی، خبری و آموزشی فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر یک سال از فعالیت این پایگاه میگذرد. قطعاً برای آن چشماندازی بسیار وسیعتر درنظر داشتیم اما وقتی یک گروه مستقل بدون وابستگی به بودجههای سازمانی بخواهد دوام بیاورد کاری بس دشوار است. با وجود عدم تحقق تمامی پیشانگاشتههایمان ولی با جرأت میتوانم بگویم نوشتهای در «آکادمی هنر» منتشر نشد که بعدها از انتشارش احساس شرمساری کنیم یا با ایجاد خوراکی غیر فرهنگی در فکر افزایش تعداد مخاطب باشیم.
در سال گذشته «کانون آکادمی هنر» چند برنامه را اجرا کرد اما به دلیل پارهای از مشکلات که مخاطبین تخصصی هنر بر آن واقف هستند، تصمیم بر آن شد مدتی برنامهای نداشته باشیم تا برای سال آینده با برنامهای حاضر شویم که مشکلات احتمالی برای آن پیش نیاید. برای سال پیش رو برنامههای خاصی داریم که انشالله اگر مشکلی پیش نیاید به زودی سرفصلهای آن را ارائه خواهیم کرد. جا دارد از تمامی دوستانی که در این یک سال چه به صورت مستمر و چه به صورت مقطعی با ما همکاری داشتند و از تمامی مخاطبین و همراهانمان تشکر کنم. امید داریم آزمون و خطاهای این یک سال با همراهی شما عزیزان همچون سال پیش منجر به کاهش درصد خطاها شود.
در پایان سرمقاله خردادماه باید پاسخ مسئله مهمی را باید بدهم. «آکادمی هنر» -همانطور که مشخص است- بیشتر از سایر رشتهها به سینما پرداخته که این سؤالاتی را برای برخی از دوستان و مخاطبین ایجاد کرده است. پاسخ به این مسئله را در چند مورد بیان خواهم کرد:
1- هنر سینما اغلب هنرها را در خود جای داده است.
2- محصول سینمایی در دسترستر از محصولات سایر هنرها برای مخاطبین است. شما برای تماشای شاهکار میکل آنجلو باید به ایتالیا بروید و آن را بر روی سقف کلیسای سیستین مشاهده کنید. برای تماشای یک اجرا از یک گروه تئاتر یا باید خود را در آن بازه زمانی مثلا به برادوی برسانید یا اینکه گروهی از برادوی در شهر شما حاضر شود اما در حال حاضر فیلمهای سراسر جهان را به راحتی میتوانید در زمان اکرانشان دانلود کنید.
3- مناسبات سینما و کشورمان: در ایران تئاتر که بسیار محدود و سینما کاملا به هنری دولتی بدل شده است. هنر تجسمی برعکس سینما کاملا در حوزه خصوصی معنا مییابد؛ پس مشخص است که سایر هنرها از هر نظر؛ چه حجم خبرها و چه رویدادها توان رویارویی با یک هنر دولتی با بودجهای کلان را ندارند.
سه دلیل فوق اجتناب ناپذیر است و ما در آغاز راه سعی داشتیم با علم بر این شرایط تعادلی بین حوزههای مختلف بیان کنیم اما هر چه در رایزنیهای پیش از راه اندازی سایت در سایر حوزهها جلو میرفتیم به در بسته میخوردیم.
4- از هر 7 نفر فارغ التحصیل ادبیات و هنرهای نمایشی در تحصیلات تکمیلیِ هر سال، لااقل 2 نفر با تسلط خاصی میتوانند در مورد رشته خود تولید اندیشه کنند اما در زمینه تجسمی پیدا کردن چنین اشخاصی بسیار دشوار است و هنوز نتوانستهایم اشخاصی را بیابیم که با تسلط بر نقد هنری قلم بزنند. لازم به اشاره است که رشتههای تجسمی بیشتر هنرمند بیرون میدهد تا پژوهشگر.
5- عدم خبررسانی سایر حوزهها از برنامههای خود: وقتی هنرهای دیگر به شکل خصوصی دنبال میشوند در نتیجه خبرگزاریها هم کمتر به آنها میپردازند. در حوزه اطلاع رسانی خبرگزاریهای مختلف و خوبی داریم اما تنها کافی است سری مثلا به بخش تجسمی بیاندازید تا مشاهده کنید هر چند روز یکبار به روز میشوند. با این وضع حوزه اطلاع رسانی بر دوش خود هنرمندان، انتشارات، گالریها و سایر مراکز میافتد که حتی برخی فاقد یک پایگاه اینترنتی در چنین دورانی که خبرها در لحظه به تمام جهان میرسد، میباشند.
این مسائل ما را به مسیری سوق داد که نیمی از فعالیتمان را به سینما و نیمی دیگر را به سایر رشتههای هنری اختصاص دهیم. در همین سینما هم با وجود این همه خبرگزاری، این بودجههای کلان و نشریات متعدد اگر بخواهید یک مطلب تخصصی یا یک عکس از عوامل یک مجموعه پیدا کنید بهتر است از خیر آن بگذرید. مثلا برای مطلبی به پرتره حمید خضوعی ابیانه نیاز داشتیم و هر چه صفحات مختلف اینترنت را جستوجو کردیم –با این وجود که اغلب منتقدین او را جزء سه فیلمبردار تاریخ سنیمای ایران میدانند- نیافتیم در عوض اگر یک عکس از بازیگری در لباس احرام بخواهید چند خبرگزاری رسمی کشور، صدها پایگاه سایبری و ده نشریه خواهید یافت. پس وضع در سینما هم با وجود مسائلی که شرح آن رفت چندان خوب نیست و امید داشتیم بتوانیم گوشهای از این جای خالی را پر کنیم.
به امید همراهی همیشگی شما مخاطبین عزیز
دیدگاهها
با آرزوی موفقیت بیشتر در راهی که قدم گذاشته اید.