در مورد ژان لوک گدار در بیش از یک دهه فعالیت آکادمی هنر نقدهای زیادی نوشته شده است که در این قسمت نظر شما را به منتخبی از نوشته در سینمای او جلب می کنیم.
در روزهای گذشته و پس از اعلام شرکت نکردن هیچ نمایندهای از پایگاه تحلیلی، خبری و پژوهشی آکادمی هنر در جشنوارههای فجر و عدم اطلاع رسانی این رویداد موج موافق و مثبتی در شبکههای اجتماعی به راه افتاد؛ اما کسانی بودند که به این حرکت انتقاد داشتند و این حرکت را جوزده و فوری خواندند که تاثیری در روند برگزاری جشنواره ندارد یا اینکه تنها رویدادی که هنرمندان میتوانند آثار خود را ارائه کنند همین جاست و اگر نکنند پس کجا و کی باید چنین کاری انجام دهند. به همین دلیل این سرمقاله را به نفس و تاثیر این کار اختصاص خواهیم داد.
فصل «سینما: یک هنر اقلیت» در کتاب انقلاب مولکولی نوشتهی فلیکس گتاری ادعا میکند که میل و سوبژکتیویته قلب سینمای اقلیت هستند. برای گتاری آنچه که سینمای اقلیت را میسازد از جریانهای میل و فرآیندهای سوژهسازی جداییناپذیر است. جریانها و فرآیندهایی که همواره در سطح مولکولی ظاهر میشوند. تعامل با مفهوم اقلیت مطابق با اندیشهی گتاری نیازمند فهم سوبژکتیویته به مثابهی عملکرد چندگانه از یکی سازی لایههای مادی، نشانه شناسانه و لیبیدویی است. تکینه کردن و ترکیب بندی/نظام بندی جدیدِ سوبژکتیویته، می توانند شکلهای بی شماری بگیرند، هم ارز با بی شمار امکان اسمبلاژی که بالقوه درون جهان های مرجعٍ حضور دارند. سوبژکتیویته معمولاً از طریق لنزهای هویت مورد بحث قرار میگیرد. گرچه درجهای از پتانسیل سیاسی در شاخهی علوم سیاسی با محوریت هویت وجود دارد و هر گونه سینمای حقیقتاً سیاسی میبایستی به دستاوردهای برآمده از جدلهای این شاخه از علوم سیاسی حساس باشد، اما هویت محدودیتهای خود را داراست و سینمای اقلیت را نباید تنها به عنوان سینمای اقلیتهای مبتنی بر هویت ارزیابی کرد. سوبژکتیویته، فراتر از یک منطق معنادار از پیش تعریف شدهی فرهنگی و در تماس متقابل با مواد خام جهان، یک میدان غیرمترقبه برای فعال شدن برای بنیانهای انقلابی است. سوبژکتیویته معمولاً از طریق لنزهای هویت مورد بحث قرار میگیرد. ترم سرمایهداری جهانگیر گتاری اما نظری مخالف با این ایده دارد:
ادامه مطلب سینمای اقلیت فلیکس گتاری
نوع خاصی از «بودن» یا «هویت»
شکیبا شریفیان / دکتری پژوهش هنر
پنجمین نمایشگاه طراحی معاصر اصفهان، همچنان در راستای اهداف خود حرکت میکند و مروری بر نگرش چند نسل از هنرمندان تجسمی از طراحی را به نمایش میگذارد. در این نمایشگاه به مانند دورۀ چهارم آن، بهواسطه حضور پر رنگ هنرمندان زن فضایی زنانه بر نمایشگاه حاکم است. آثاری که بر فیگور زن و زنانگی این پیکره تأکید دارند و بخشی از دغدغههای زنان در ایران را نشان میدهند. از این روی آنچه در اکثر این آثار برجسته شده است پیکر یک زن یا پرترۀ یک زن است که به تنهایی در پس زمینهای خالی قرار گرفته و یا در ارتباط با پیکرههایی دیگر و یا در فضای محیط اطراف قرار گرفته است. بطور مثال در اثر «من، تنِ مامان» فیگور زن در ارتباط با نوزاد قرار گرفته و بدین ترتیب بر هویت مادری یک زن اشاره میکند و یا در اثر معصومه امینی از مجموعه زایش، زن سالخوردهای دیده میشود که مانند قدیسی که هالهای به دور سر دارد باری را در شکم حمل میکند و به زایایی و قداست این ویژگی در وجود زن میپردازد.
German Effective Drama; Tonni Erdman at the top of the best of Academy of Art's critics and writers in 2016
از بین منتقدان و نویسندگان بخشهای مختلف آکادمی هنر، 12 نفر تعداد بیشتری از فیلمهای مهم سال را مشاهده کرده بودند و خود را دارای شرایط معرفی بهترینهای سال سینمایی دانستند. اسامی این 12 منتقد که میتوانید جزییات آرای آنها را در اینجا مشاهده کنید به این ترتیب هستند: مرتضی اسماعیدوست، رامین اعلایی، پژمان الماسی نیا، برنا حدیقی، مجید رحیمی جعفری، فربد رهنما، نیوشا ستاری، خشایار سنجری، حسین ضامن ضرابی، مهدی فیاضی کیا، حسام کاظمی و هدیه میرزاده.
امسال با یک تأخیر 10 روزه نسبت به سال گذشته نسبت به معرفی بهترینها اهتمام ورزیدیم. متأسفانه کیفیت مناسب و زیرنویس خیلی از فیلمها اسفند و فروردینماه در دسترس قرار میگیرند و همین امروز که آرا اعلام میشود کیفیت مناسب فیلمهای مهمی چون آکواریس، سیرانوادا و ناکتوراما در دسترس قرار نگرفتهاند.
جشنواره فیلم کن 2016 چند روز پیش به پایان رسید و فیلم «من، دنیل بلیک» ساخته کن لوچ توانست جایزه نخل طلا را از آن خود کند. (برندگان این جشنواره را می توانید در اینجا ببینید)
از پیش از شروع جشنواره و البته در حین آن تمام سعی خود را کردیم که با اخبار، گزارش و نقد فیلمهای یکی از مهمترین جشنوارههای فیلم جهان شما را از حال و هوای حاکم بر آن باخبر کنیم.
اکنون و پس از پایان جشنواره میتوانید تمامی یادداشتها و نقد فیلمها را در این پرونده یکجا کنار هم مشاهده کنید. تنها کافی است برای خواندن آنها بر روی عکس یا ادامه مطلب هر قسمت کلیک نمایید.
این جشنواره برای ایران نیز بسیار با اهمیت بود زیرا شهاب حسینی نخل بازیگری و اصغر فرهادی جایزه فیلمنامهنویسی آن را برای فیلم «فروشنده» کسب کردند. در انتها نیز میتوانید جمع بندی پیتر بردشاو دبیر سینمای روزنامه گاردین را در مورد این جشنواره مطالعه کنید.
ادامه مطلب پروندهای از نقد فیلمهای کن 2016
The Quentin Tarantino's The Hateful Eight was selected by the Academy of Art critics as the bestmovie of the year + The list of the all selection.
ادامه مطلب «هشت نفرت انگیز» بهترین فیلم منتقدان و نویسندگان آکادمی هنر در سال 2015 + فهرست تمام انتخابها