دو فیلم از جشنواره بین المللی فجر امسال فیلم هایی هستند که موضوع آنها رابطه بین انسان و حیوانات است. فیلم های«قوچ» ساخته گریمور هاکونارسون و «بره» به کارگردانی یارد زلک. در فیلم «بره» به کارگردانی یارد زلک یک پسر بچه با بره اش بزرگ می شود و فیلم به رابطه آنها با یکدیگر می پردازد. این فیلم نخستین فیلم از کشور اتیوپی است که در جشنواره فیلم فجربه نمایش در می آید. آنچه می خوانید مصاحبه ای است که چند پیش با کاگردان فیلم یارد زلک انجام شده.
ادامه مطلب مصاحبه با یارد زلک کارگردان فیلم «بره» نخستین فیلم از کشور اتیوپی در جشنواره فیلم فجر
1. از دیدن فیلم اخر ژک اودیار برگشتم. یک درام اجتماعی خوب پیرامون مشکلات مهاجران در فرانسه. فیلمی که مشخص می کنه که مهاجرت به فرانسه به هیچ وجه پایان دهنده وضعیت جنگی مهاجر در کشور خودش نیست و برعکس ممکن است که سبب ساز وضعیت جنگی بدتری هم شود.
ادامه مطلب گزارش شب آخر کن/ «Dheepan» و «گنج»
1. دیروز اتفاقاً و در حین صحبت با یکی از منتقدان مجلهی پوزتیف متوجه شده بودم که کار اخیر هوشیائو شین دیوانه کننده است. سردبیر کایه دو سینما هم قبلاً در شمارهی ویژه کن از شوق توصیف ناپذیرش برای دیدن فیلم آخر شین نوشته بود. اکنون که فیلم را دیدهام میتوانم اعتراف کنم که هیچ مخالفتی با این نظرات نمی شود کرد.
ادامه مطلب گزارش شب هفتم کن/ «آدمکش» و «جوانی»
1. از مهمترین فیلمهایی که در این دو شب توانستم ببینم، فیلم «قوانین بازار» استفان بریز قابل اعتناتر است. داستان فیلم راجع به مردی است که از شرکت محل کار خود اخراج می شود و در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار گرفته و لازم است که هر چه زودتر کاری پیدا کند تا هزینه زندگی، اقساط خانه و همچنین مخارج بچه عقب مانده ذهنی خود را درآورد.
ادامه مطلب گزارش شب چهارم و پنجم کن/ «قوانین بازار» و «مارگریت و ژولین»
1. رادو مونتیان و گورویندر سینگ به ترتیب با فیلمهای " یک طبقه زیر" و "راه چهارم" مشخص کردند که چرا سینمای ایران برای اکثر فیلسمازهای روز دنیا قابلِ احترام است. فیلم رادو مونتیان بیش از اندازه من را یاد "امروز" میرکریمی انداخت. در این فیلم ما با یک شخصیت روبرو هستیم که بدون دلیل مشخصی کاری را که از او انتظار داریم انجام نمیدهد، پیرامون شخصیت و دلایل رفتاری او به وضوح در فیلم اطلاعات داده نمیشود و از این رو در تمام طول فیلم بیننده با این پرسش روبروست که واقعا دلیل کار این شخصیت چیست. در فیلم کدهای زیادی می توان برای درک رفتار غیر منتظره شخصیت دید، ولی نمی توان با قطعیت گفت که کدام کد مهمتر است. شاید تفاوت مهم با امروز در این باشد که پایان "یک طبقه زیر" کاملا باز است.
ادامه مطلب گزارش شب سوم کن 2015 / «یک طبقه زیر» و «راه چهارم»
1. «مرد غیر منطقی» وودی آلن را امروز در کن دیدم. همانند «جنایت و جنحه»، بخش زیادی از فیلم بر مبنای پرسش پیرامون اخلاق شکل گرفته و پیدا کردن جوابی بر ای این سوال که اخلاق نسبی است یا مطلق. نگاه مطلقگرای کانت به اخلاق در فیلم مطرح میشود و مورد نقد قرار میگیرد.
ادامه مطلب گزارش شب دوم کن 2015 / «مرد غیرمنطقی» و «پسر شارل»
1. «خواهر کوچولوی ما» اثر هیروکازو کودها جمعبندی مختصری از چیزهایی است که در این سالها به عنوانِ فرهنگِ خانوادگی ژاپنی در فیلمهای کلاسیک این کشور دیدهایم: تشییع جنازه، سکانسهای قطار، گپ و گفتهای پر شور وحالِ خانوادگی، سکانسهای غداخوری ، کیمونوهای ژاپنی، سکانسهای آتش بازی، فوتبال پسران و دختران و .... همگی در این فیلم به چشم میخورند . کودها در این سالها استادخلق تجربیات غیرمنتظره با فضاهای خانوادگی بود و خودش را نشان داده است.
ادامه مطلب گزارش شب اول کن 2015 / «خواهر کوچلوی ما» و «قصه قصهها»