اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرونده نمایش «ویتسک»؛ همه چیز از نمایش منتخب مردم، منتقدان و جشنواره تئاتر فجر در سال 91

 

«ویتسک»

برگرفته از نمایشنامه گئورگ بوشنر

نویسنده، کارگردان و طراح صحنه: رضا ثروتی

تهیه کنندگان: مجید رحیمی جعفری از (مجموعه هنری آکادمی هنر) و آرمان جعفری از (خانه هنرهای شهری)

بازیگران: مرتضی اسماعیل کاشی، پانته‎آ پناهی‎ها، بابک حمیدیان/شهرام حقیقت دوست، مهدی کوشکی، ماکان اشگواری، اصغر پیران، آرمین هایراپتیان/آریا مظلوم زاده و حمیدرضا الله بخش/رضا سجادی

 

مشاور کارگردان، طراح لباس و آکساسوار: شیما میرحمیدی، مشاور تولید: کیوان کثیریان، طراحان صحنه: رضا ثروتی و شیما میرحمیدی، طراح نور: رضا بهجت، آهنگساز و طراح صدا: بامداد افشار، پشتیبانی و هماهنگی: هدیه میرزاده، دستیاران تهیه: الهه عقیلی و سهیل الله‌یار، دستیاران کارگردان: نیما محبی، راحله شمس آبادی و آرمین هایراپتیان، طراح چهره پردازی: مجید ادراکی، مهندسی فنی صدا: آیدین الفت، مدیر صحنه: سعید غفاری، دستیار صحنه: مهدی عبدی، دستیاران لباس: نسیم ملکی و مهیا صالحی، طراحی اقلام تبلیغاتی: مرتضی اتابکی، عکاس: آوا کیایی، روابط عمومی: منصوره بسمل، ایلیا شمس و عسل عباسیان. مجریان طرح: نمایش آکادمی هنر و خانه هنرهای شهری

محل اجرا: تالار حافظ

تاریخ اجرا: 4 دی تا 27 اسفند 1391

هزینه تولید: 210 میلیون تومان

میزان مخاطب: 13000 نفر

 

 

نقدها و یادداشت های رسانه های مختلف برای نمایش «ویتسک»

 

 

میلاد روشنی پایان - تئاتر ئ ترتیبات فضایی (آکادمی هنر)

مهدی نصیری - کابوس و یک عاشقانه غم‌انگیز (روزنامه آرمان)

عاطفه بزرگ نیا - «ویتسک» را فراموش نخواهید کرد (روزنامه آسیا)

جواد طوسی - شبحی با دستان خونی (اعتماد)

اندیشه فولادوند - روح «بوشنر» بر فراز «حافظ» (اعتماد)

دکتر علی رفیعی - ویتسک را از دست ندهید (اعتماد)

مرجان شیرمحمدی - گروتسک عاشقانه (اعتماد) 

فرشاد اسماعیلی - حق نداری ویتسک را مسخره کنی (اعتماد)

امید سلیمی بنی - نشانه های گروتسک خیانت (اعتماد)

گودال عميق ويتسک - بهروز بلمه (روزنامه ایران)

محمد علی سجادی - طعم گس اکسپرسيونيسم در نمايشي گروتسگ! (روزنامه بهار)

حسام کاظمی - تمام، ناتمام ... (خبرآنلاین)

علیرضا نراقی - پیچیده نیست، ساده نیست / درباره نمایش ویتسک (خبرآنلاین)

روبرت صافاریان - نگاهی به نمایش وُیتسک رنج انسان معمولی (شرق)

مینو فرشچی - رضا ثروتي... «ويتسک»... من و اشک‌هايم! (شرق)

میثم غفوریان صدیق - این شروع یک پایان است! (فرهیختگان آنلاین)

امیراحمد قزوینی - همه چیز درباره اعجاز (قانون آنلاین)

احمدرضا حاجی زاده - تراژدی خشونت و خیانت (روزنامه همشهری)

 

 

 

 

 

نشست علمی ویتسک در خانه هنرمندان

هدیه میرزاده - گزارش اختصاصی آکادمی هنر از نشست نقد و بررسی نمایش «ویتسک» در خانه هنرمندان

 

 

نشست رسانه ای عوامل ویتسک

ایلیا شمس - گزارش اختصاصی آکادمی هنر از نشست مطبوعاتی نمایش «ویتسک»

 

 

مصاحبه با عوامل ویتسک

امیر قدرتی از روزنامه آرمان - نگاهی نو در حوزه نمایش / گفت وگو با محمد عقیلی و مجید رحیمی جعفری


اکرم محمدی از روزنامه خراسان - گفت وگو با مهدی کوشکی بازیگر و کارگردان تئاتر

 

اعتماد - گفت و گو با بهترین بازیگر زن تئاتر ایران (پانته آ پناهی ها)

 

 

حواشی ویتسک

در هر عرصه ای هر رویکرد، کالا یا اثری موافقان و مخالفانی دارد؛ حال وقتی یک نمایش بتواند نظر منتقدان، مخاطبان و جشنواره فجر را یکجا به خود جمع کند به طور مشخص -به جز منتقدان واقعی- افرادی نیز از روی بدخواهی برای آن نمایش -مانند هر مسئله مشابه دیگری- حواشی درست می کنند که «ویتسک» نیز از این قاعده مستثنی نبود. در ابتدا برخی رضا ثروتی را متهم به بی اخلاقی برای ذکر نکردن نام مترجم کردند. رضا ثروتی مدت کوتاهی سکوت کرد؛ اما همان بدخواهان بر این موج سوار شدند و مترجم را در حد تمام ایده ها بالا بردند و زندگی شخصی رضا ثروتی را نیز مورد هدف قرار دادند. ثروتی نیز سکوتش را شکست و اعلام کرد مصلحت اندیشی در کار بوده است ولی نمایشی که بر روی صحنه است از ترجمه های مختلف استفاده کرده است. ثروتی گفت: بیش از اینکه ما با متن بوشنر مواجه باشیم، با متن دیگرِ روبرو هستیم. در همین راستا ناصر حسینی مهر که پیش از رضا ثروتی نمایش «ویتسک» را اجرا و نمایشنامه را ترجمه کرده بود لب به سخن گشود و حرف های ثروتی را کاملا تأیید کرد که می توانید در اینجا مشاهده کنید.

حواشی یاد نکردن از نام نازنین دیهیمی به صورت کم رنگ پیش می رفت و ویتسک بدون هیچ تأثیری از این حواشی پرفروغ و پرفروش روند خودش را ادامه می داد. این حواشی با بیرون آمدن نازنین دیهیمی از زندان و عذرخواهی رضا ثروتی برای یک مصلحت اندیشی با جوابیه دیهیمی به پایان رسید. دیهیمی که خود در حواشی بدخواهان نقشی نداشت گفت: «ویتسک» را از دست ندهید که می توانید یادداشتش را اینجا بخوانید.

حاشیه دیگری که برای ویتسک ممکن بود مسئله ساز شود مجروح شدن بابک حمیدیان در یک فیلم سینمایی بود. نمایش «ویتسک» یک شب اجرا نشد و در جشنواره فجر رضا ثروتی با مشکل کمر درد و احترام به گروه پذیرفت خود جایگزین بابک حمیدیان شود تا آن همه زحمت یک ساله گروه در جشنواره دیده شود. ویتسک در جشنواره سه جایزه بهترین نمایش، بهترین بازیگر زن و مرد را از آن خود کرد. حاشیه جایگزینی بابک حمیدیان همواره وجود داشت و بالاخره شهرام حقیقت دوست جایگزین حمیدیان شد تا ویتسک روند خود را تا انتها پیش گیرد.

آخرین حاشیه را خبرگزاری فارس رقم زد. فارس نیوز در یک اقدام عجیب یادداشتی را بدون نام نویسنده منتشر کرد که خلاقیت ویتسک را جعلی است. (برای دیدن این مطلب اینجا را کلیک کنید.) این حاشیه بازتاب های مختلفی داشت تا اینکه رضا ثروتی در یک نشست علمی در خانه هنرمندان نسخه برداری ویتسکِ خودش از کاری که عکس هایش منتشر شده را بی اساس خواند. ثروتی ایده های خودش را پیش از آن اثر دانست که در سال 2011 اجرا شده است و اساسا وجه مشترک هایی وجود دارد که مربوط به نمایشنامه بوشنر است مانند صحنه ریش تراشیدن. امیرصادقی کنجانی نیز که از منتقدان آن نشست بود، در مورد کپی کالچر صحبت کرد. او کپی کردن و استفاده از خلاقیت را عیب ندانست و تنها عیب را ذکر نکردن نام هایی دانست که از آن ها اقتباس شده است. گزارش کامل این نشست را می توانید در اینجا بخوانید. این حواشی با دو یادداشت یکی از ایمان افشاریان (که می توانید در اینجا مطالعه کنید) بازیگر نقش ویتسک در نمایش دکتر مسعود دلخواه و دیگری با لحن تند از دکتر فرهاد مهندس پور (که می توانید در اینجا مطالعه کنید) در ستایش ثروتی و عوامل نمایش به پایان رسید. هر دو یادداشت نه تنها در ستایش ثروتی بود بلکه منتقدان ویتسک را بدخواه قلمداد کردند که به جای انتقادهای سازنده تهمت های ناروا می زنند. ویتسک در هر اجرای خود با تشویق بی امان تماشاگران در چند دقیقه مواجه می شد و با استقبال فراوان که -بیش از دو برابر- رکورد پرمخاطب ترین نمایش در تالار حافظ را شکسته بود در 27 اسفندماه 91 به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
هدیه میرزاده
نام نویسنده: هدیه میرزاده

سمت در آکادمی هنر: مدیر گالری رج

عرصه های فعالیت: ترجمة متون هنری، نویسنده آکادمی هنر از 1392، مُد و پوشاک، تئاتر


دیدگاه‌ها  

0 #1 سنگ مصنوعی 1397-09-14 11:16
سلام
وبلاگ خوبی دارید بهتون تبریک میگم به سایت ما هم سر بزنید خوشحال میشم ممنونم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما