نمایشگاه «بیمرز»[1] از چند جهت قابل بررسی و تحلیل میباشد. این مجموعه آثار به مثابه متنی بر روی الواح و متونی بنا شده است که نه تنها قدمت آن به تاریخ خیال آدمی میرسد؛ بلکه در نزدیکترین انگاره هر مخاطب قرار خواهد گرفت. منظور نخست تأثیر متن و هنرمندان از متنهای پیشین است که ناخودآگاه و خودآگاه از سبک، مضامین و پیرامون خود گرفته و منظور ثانوی، هر اثر از یک هنرمند به طور مجرد میباشد که در نمایشگاهها، مضمونها، مکانهای مجزا و مختلف دیده شده و حال در متن «بیمرز» قرار گرفتهاند.
ادامه مطلب بههم ریختن متن و آشنایی زدایی از فضای هنری / تحلیل نمایشگاه «بیمرز» در نگارخانه «سین»
در حین مواجهه با فیلمی برآمده از فرهنگی ناآشنا تنها به بحث دربارهی سبک، درونمایه، مؤلف و در نهایت فرهنگ جهان فیلم بسنده میکنیم و کمتر میشود به بررسی تعامل خود با محصول به مثابه یک «گفته» بنشینیم. برخوردی که منتقدان سینما –به خصوص منتقدان در فضای کشورمان- با متن دارند ریشه در نقد سنتی دارد. چون آنان بیدرنگ به ریشههای گفتمانی میپردازند. مسائلی از این دست: مؤلف، نوع و ژانر اثر، تاریخ خلق اثر، اوضاع خاصی که نویسنده در آن میزید، مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و مسائلی از این دست.
ادامه مطلب گفتمان تعاملی در «عشق سگی» Amores Perros
فیلم سگ آبی The Beaver جدیدترین ساخته جودی فاستر بازیگر شهیر آمریکایی است. نگاهی به زندگی والتر بلک (مل گیبسون) مدیرعامل یک شرکت اسباببازی است
ادامه مطلب تحلیل The Beaver – وقتی انگاره پدیدارشناسیک با نگاه سینمایی تعامل نداشته باشد
سینما به مثابه یک صنعت-هنر در آمریکا از تمام جهات تعریف و پس از صنعت اسلحهسازی دومین صنعت ینگه دنیا معرفی شده است. آمریکایی که با بیش از نیمی از جهان در صد سال اخیر جنگیده هیچگاه هنرمندانش رویکرد سیاسی نداشتهاند؛ اگر هم داشته این برای عوام مشخص نبوده است. هر کشوری برایش مسائل امنیتی نظامش در اولویت قرار دارد. مشخصا در دههی 1940 به کارگردانان شاخص پیشنهاد ساخت فیلمهایی را میدادند که مردم ترغیب به حمایت انگلیسیها در جنگ باشند. در مدت جنگ این موضوع شدت یافت و فیلمهای جنگی در زمان جنگ، همه در ستایش روحیه میهنپرستی کشوری بود که هیچ سبقهای نداشت. کدام میهن کدام شهروند؟!
ادامه مطلب سیاستهای غلط عوام و خواص در سینمای ایران
دوازدهم تیرماه – روز دوم چهارمین دوره از جشنواره فیلم پلیس
آذرماه دو سال پیش یعنی 1388 در جشن منتقدین فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر تکریم شد و پس از آن این فیلم نمایش داده شد که به علت دیروقت بودن فیلم را تماشا نکردم تا برای تماشای آن دو سال بعد در روز دوم جشنواره فیلم پلیس به سینما فلسطین بروم و به بهانه مشاهداتم یادداشت روز دوم را بنگارم. همانطور که حسام کاظمی روز اول را توصیف کرده بود، استقبال از جشنواره چشمگیر نبود و روز دوم هم وضع فکر نمیکنم بهتر بوده باشد.
ادامه مطلب یادداشت روز دوم جشنواره فیلم پلیس: «اشکان و انگشتر متبرک» و «بیانتها»
ترنس مالیک به طرز چشمگیر ولی در عین حال آرامی ظهور کرده است. به مثابه کشتی فضایی ما را به نوع جدیدی از سینما برده است:
ادامه مطلب یادداشت پیتر بردشاو بر «درخت زندگی»: حماسهای تاریخی و جسورانه از ترنس مالیک در عشق و فقدان
فیلم آل اولین ساخته بهرام بهرامیان کارگردان سریالهای مشق شب و ساعت شنی به تهیه کنندگی علی معلم در ژانر تریلر و ترسناک میباشد. در مورد این فیلم اغلب به حواشی ژنریک و مقایسه آن با نمونه های غربی پرداختند و به همین صورت ارزش های آن را نادیده گرفتند. با اینکه آل از فیلمنامه خوبی بهره نمی برد اما نکات مثبتی در کلیت آن وجود دارد که لازم می دانم آنها را تحلیل کنم. این فیلم با توجه به عنوانش به یک موجود خیالی در اساطیر می پردازد. «آل نام دیوی مادینه -پری بدکار- در خرافات زنانه که به شب ششم جگر زچگان بَرَد و آنان را هلاک کند. بیماری که زن نوزاده را تا شش روز پس از وضع حمل رسد.»(1)
ادامه مطلب آل: اساطیری و روانکاوانه