فرهنگ و سنت همواره امری در تغییر هستند؛ اما این تغییر در لحظه یا مدت زمان کوتاه صورت نمیگیرد. زبان به مثابه بخش اصلی مرکز یافته در فرهنگ از نسلی به نسل دیگر تفاوتهای بسیاری مییابد. زبان در بافت یک فرهنگ در کنار روابط اجتماعی، نهادها و فرهنگ ابزاری سبب تغییر در آن میشود. فرهنگ ذهنی جامعه به تأسی از نهادها و کمک ابزار تغییر میکند و ساختارهای مختلف را شکل میدهد. تئاتر نیز یک نهاد اجتماعی است که میتواند خود بستری برای نمایشی کردن فرهنگ و در سطح کلان فرهنگساز جزئی باشد.
ادامه مطلب مطالعهی فرهنگی نمایش قرار اثر سیامک احصایی
دولت تدبیر و امید با آمدنش موجی از نشاط را به جامعة ما آورده است؛ گرچه هنوز در خیلی از بخشها تغییراتی صورت نگرفته است. این را از این بابت میگویم که حس میکنم بیشترین توجه دولت بر مسئلة هستهای و برونرفت از تحریمهای کمرشکن است –که البته بیراه هم نیست- و هنوز تمرکز بر تغییر در لایههای زیرین و ارائه برنامه به خصوص در جزئیات دیده نشده است. برای مثال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به شخصه با آن زیاد سر و کار دارم، ادارات همچنان پا در هوا هستند و مدیرکلها نمیدانند کِی و چه زمانی عذر آنها را میخواهند و به همین دلیل هیچ تصمیم کلانی گرفته نمیشود.
ادامه مطلب مطالبه آواز خواندن بانوان و تجربة اپرای فارسی
سیندرلا نام آخرین اثر جلال تهرانی است که در سالن اصلی تئاتر شهر از شهریورماه 1392 در حال اجراست. نمایشی که گویا مخاطباناش یا طرفدار یا مخالف سرسخت آن هستند. نمایشی بسیار پردیالوگ که پر از راز و رمز است و مخاطب در پی کشف نمادها و تأویلهای شخصی است.
ادامه مطلب نگاهی به نمایش «سیندرلا» / ناآشنامایههایی که گفتمان رسانهای را عقیم میکند
در یکی دو هفته اخیر دعوای سینماگران آنقدر بالا گرفته است که حال خود به جان یکدیگر افتادهاند. اگر در محافل غیر هنری و حتی به منزل اقوام نیز سری بزنید، در میان گران شدن اجناس و افت و خیزهای طلا و ارز حرف از خانة سینما نیز زده میشود.
ادامه مطلب این سر و صداهای اخیر صدای لا اله ال الله پشت تابوت سینمای ایران است...
تیلدا سوئینتون بازیگر اسکاتلندی سینما و تئاتر به تازگی اقدام به اجرای یک پرفورمنس آرت با نام «شاید» در موزه هنرهای معاصر نیویورک کرده است. او در این موزه حاضر میشود و در جعبهای شیشهای -که به مدت یک روز کاری موزه به طول میانجامد- دراز میکشد. اجراهای بعدی این پرفورمنس در مکانهای دیگر موزه اجرا خواهد شد. ویژگی این اجرا در این است که برنامهای برای حضور سوئینتن وجود ندارد
ادامه مطلب تحلیل پرفورمنس آرت تیلدا سوئینتون: «شاید»
تازهترین فیلم فرانسوا اوزون در مورد دختر تینایجری و خوشگذرانی است که در سرخوشی بسیار فرانسوی و در علاقه به مردان بیپرواست. این فیلم نمونهای از سوپ-اپراهای سینمای کلاسیک است. ما با یک فیلم اروتیسم، البته از نوع خفیفش روبهرو هستیم که سراسر لذتهای یک دختر جوان به تصویر کشیده و در پایان یک ماجراجویی شور جنسی به پایانی یأسآور برایش در سالخوردگی (با بازی شارلوت رمپلینگ) بدل میشود. فیلم با کنشهای بجا و مهارت خوبی در کارگردانی با نقشآفرینی ژرالدین پالهاس و فدریک پروت در نقش زوج میانسال (سیلویا و پاتریک) و بازی بازیگر نوظهورش مارینا واچ در نقش ایزابل 17 ساله -کسی که درام بر محوریت او استوار است- کامل میشود. همچنین در ایفای نقشها باید از فانتین راوه در نقش ویکتور برادر کوچک ایزابل که گویی داستان از نگاه او روایت میشود و نقطه نظر خود اوزون است؛ یاد کرد.
ادامه مطلب ژون و جولی (جوان و زیبا): ظهور شور بلوغ یک دختر 17 ساله با ارجاعی درخور به بل دژور
نقاشیهای امین آقایی[1] با مقتضیاتی فرهنگی، مردمشناسانه و اجتماعی روبهروست که به همین ترتیب نمیتوان آنها را تنها از دریچهای متنی[2] مورد خوانش قرار داد؛
ادامه مطلب تحلیل گفتمان فرهنگی حاکم بر نقاشیهای امین آقایی در مرز واقعگرایی و فراواقعگرایی
مسعود دهنمکی با سری پر فروش اخراجیها شناخته میشود، فیلمسازی که به دلیل نوع صحبتهایش و مدعی بودن در فیلمسازی محبوب منتقدان نیست، اما عامه فیلمهایش را دوست داشتهاند و فروش هر قسمت گواه این مطلب است. شخص دهنمکی نیز پس از اینکه منتقدان مقابلش جبهه گرفتند مخاطب همین فیلمهایش را مردم خواند و معیار فیلم خوب را فروش بالا.
ادامه مطلب یک قصه کامل / رسوایی ساخته مسعود دهنمکی